14 podstawowych zasad etykiety wysyłania wiadomości e-mail dla profesjonalistów

Print Drukuj
Chcesz poznać podstawowe zasady etykiety wysyłania wiadomości e-mail? Zapraszamy do lektury.
 
  1. Podaj służbowy adres e-mail – należy unikać nieprofesjonalnych nazw, pseudonimów, liczb oraz nienaturalnego języka.
  2. Temat wiadomości powinien być zwięzły i jasny – temat powinien być zwięzły i jasny oraz od razu wskazywać na cel wiadomości.
  3. Funkcja „Odpowiedz wszystkim" – należy zawsze dobrze zastanowić się nad adresatami wiadomości.
  4. Powitanie formalne i nieformalne – należy używać neutralnego języka w kontaktach z nowym współpracownikiem, klientem albo osobą, której dobrze nie znamy.
  5. Proste i klasyczne czcionki – należy stosować standardową czcionkę, unikać ich mieszania i używania różnych kolorów.
  6. Podziel tekst na akapity – aby tekst, który porusza kilka tematów był bardziej czytelny, należy podzielić go na akapity.
  7. Unikaj emoji – w służbowych wiadomościach należy unikać używania emoji, gdyż jest to nieprofesjonalne.
  8. Unikaj wykrzykników – należy również unikać używania wykrzykników, ponieważ wiadomość może zostać źle odebrana. Wykrzyknik kojarzy się przeważnie negatywnie.
  9. Nie należy nadużywać żartów – każda z osób ma inne poczucie humoru, dlatego aby kogoś nie urazić, należy unikać stosowania żartów w kontaktach ze współpracownikami czy klientami których nie znamy.
  10. Służbowy podpis – podpis powinien być prosty, czytelny i zawierać najważniejsze informacje.
  11. Sprawdź wiadomość przed wysłaniem – należy sprawdzać wiadomość przez wysłaniem, aby wyeliminować ryzyko błędów gramatycznych, literówek oraz błędnych informacji.
  12. Dwa razy sprawdź adres odbiorcy – należy sprawdzić adres przed wysłaniem wiadomości (również pod kątem błędów w pisowni), aby mieć pewność, że na pewno trafi do odpowiedniego odbiorcy.
  13. Udzielenie odpowiedzi w ciągu jednego dnia roboczego – należy jak najszybciej odpowiadać na wiadomości, żeby adresat wiadomości nie poczuł się zlekceważony.  
  14. Status „Poza biurem", gdy znajdujemy się poza miejscem pracy – należy ustawić komunikat o niedostępności, aby adresat wiadomości wiedział, że nie otrzyma od nas wiadomości, ponieważ nie ma nas w biurze/pracy.

Więcej informacji znajdziesz tu: Czternaście podstawowych zasad etykiety wysyłania wiadomości e-mail dla profesjonalistów (europa.eu)
Informacje o publikacji dokumentu